בית פתוח
אמהות ותינוקות
פיזיותרפיה התפתחותית
אבחון וטיפול פסיכומוטורי
סדנאות מבוגרים
פרחי באך לילדים
גן עדן לילדים
אוטיזם ולקויות למידה
גידול בנים
קישורים

גן עדן לילדים

גן עדן לילדים

משפט זה נאמר רבות במשך השנים כתגובה ראשונה של הורים וילדים בהיכנסם למרכז שיווי משקל בחרב לאת.
המקום נודע לא רק בגלל הגישה הייחודית בנושא של היתפתחות הילד אלא גם באוירה המיוחדת שמרחשת בגן גדול עם דשא, עצים, חול ומים שמאורגנים בצורה מזמינה אסטטית ומאתגרת. מלאה במתקנים וגרוטאות שיוצרים סביבה פיזית מזמינה לתנועה.

אחרי עבודה בחלל סגור כ-19 שנים, התגשם חלום של עבודה בסביבהטבעית, במרחב פתוח תחת השמים הכחולים רוב השנה, רק מספר ימים רטובים בשנה מכניסים אותנו לעבודה בחדר סגור.


ילדים מרגישים נוח במרחב וההשפעה התחושתית מוטורית הפכה עוצמתית יותר במרחב הפתוח.
"הגן עדן" משמש מודל חיקוי לגנים, בתי ספר ובתים פרטיים. כך לומדים ליצור סביבה מעניינת, מזמינה ומאתגרת לילדים במרחב  ומיישמים את החצר כמרכז למידה.


החצר כמרכז למידה

מבט נאורו-התפתחותי על למידה
התפתחות זו למידה. למידה זו התפתחות.
כאשר אנחנו מאפשרים, החיים יכולים להיות למידה, התפתחות, וגדילה אינסופיים.
למידה והתפתחות קשורים לתפקוד המוח. תהליך הלמידה מתרחש בחוקיות מאוד מיוחדת. כדי לנצל את מלוא היכולות צריך לספק תנאים מתאימים. ככל שהתנאים מדויקים יותר, ההתפתחות והלמידה טובים יותר. ילדים הם לא מבוגרים קטנים, הם גורים אנושיים שמתחילים את החיים בחוסר בשלות בכל הרמות: תחושתי, מוטורי, תפיסתי, רגשי, מנטלי וחברתי.
לגורים יש תכתיב גנטי מולד להיות אנשים מבוגרים עצמאיים. תהליך זה לוקח כ-20 שנה כשלב ראשון.

תנאי גדילה
אחד מתנאי הגדילה (התפתחות, למידה) הכי חשובים לגורים שלנו הוא המלווה המבוגר, ראשית הורים ובהמשך מבוגרים אחרים. המבוגרים מלווים את הילדים אל עולם המבוגרים, מורים להם את הדרך ומשמשים דוגמא חיה לחיקוי (הגור האנושי שגודל עם זאבי לומד לנבוח וללכת על ארבע).
תנאי נוסף להתפתחות תקינה היא הסביבה הפיזית, במיוחד הסביבה הטבעית עם כל החוקיות והאתגרים שקיימים בה.
אין התפתחות של המוח ולמידה ללא התנסות של הגוף במרחב. ההבנה בכל הרמות מתבססת על התנסות גופנית. ההתנסות התחושתית-מוטורית של הילד היא בסיס והכנה לחשיבה מופשטת, למידה וסקרנות.
כדי להגיע לשכלול היכולות האנושיות הילדים מונחים גנטית להפעיל את גופם בתנועה ספונטאנית אותנטית במרחב-בחוץ. ולכן רוב הילדים בוחרים לשחק בחוץ (במיוחד כשמנתקים אותם ממסכים).
משחק הספונטאני מאפשר לילדים לפתח, לשכלל, להעצים מגוון של יכולות כמו: מוטוריקה עדינה, דיבור, תקשורת בריאה, ריכוז, קואורדינציה, שיווי משקל ועוד.
לדוגמא: מערכת שיווי משקל: כדי להגיע לבשלות, הבנה, למידה, וויסות עצמי המוח צריך את אינפורמציה שקשורה בגרביטציה.
את המידע מעביר מרכז שיווי משקל שמצוי באוזן הפנימית. המוח זקוק (רעב) למידע זה שמתקבל ע"י תנועה במרחב. ככל שההתנסות מדויקת יותר התפקוד בכל הרמות טוב ופשוט יותר. הגריה התחושתית היא מעין מזון למערכת העצבים. וכמו בתזונה אם חסר אלמנט הוא משפיע לרעה על כל התפקודיים האחרים, הרגשיים, המוטוריים, המנטליים.
זאת הסיבה שהילדים צריכים להיות בתנועה וזאת הסיבה שרוב הילדים בוחרים להיות בחוץ, וללמוד בכיתה הגדולה ביותר בעולם.