בית פתוח
אמהות ותינוקות
פיזיותרפיה התפתחותית
אבחון וטיפול פסיכומוטורי
סדנאות מבוגרים
פרחי באך לילדים
גן עדן לילדים
אוטיזם ולקויות למידה
גידול בנים
קישורים

אבחון פסיכומוטורי, טיפול פסיכומוטורי

טיפול פסיכו-מוטורי

שעות עבודה בין 13.30 ל 19.30
מתאים לגילאי 3 + נוער ומבוגרים.


קצת תאוריה

העבודה הפסיכומוטורית בשווי משקל מבוססת על שני עקרונות - בשלות ושייכות

בשלות:

אם רוצים לדייק את המונח שניקרא בשלות אפשר להחליף אותה בקלות במילה מסוגלות. כאשר אנחנו בוחנים את המסוגלות של הילד(ה) הפיזית, הרגשית, השכלית, אפשר מהר מאוד לדייק את ההסתכלות שלנו על המקום שהוא(היא) נמצאים ברמת הבשלות שלהם. יש נטייה לבלבל בין  המסוגלות של הילד(ה), לבין הרצון שלנו, הרצון של הילד(ה) ומה שמקובל. אנחנו בשווי משקל מקפידים לדייק את ההסתכלות למקום המסוגלות של הילדים. ככל שמדייקים יותר באיתור המסוגלות, קל יותר להפנות משאבי טיפול רצויים וכך להגיש עזרה מדויקת ויעילה.

 שייכות

מה שאנחנו מכנים אקולוגיה התפתחותית                                                                                                               
המקום שאליו הילד שייך, קשור להיותו גור אדם, והשייכות הראשונה של גור אדם היא אצל אמו. זה מתחיל בתוך גוף האם ונמשך עליה. למעשה למשך הרבה שבועות התינוק הוא עדיין עובר, ותלוי באופן מוחלט באמו. אנחנו בשווי משקל מחשיבים מאוד את התנאים שבהם הילדים גדלים, בזמן שההורים נמצאים עם הילדים, וסוג הליווי שההורים  מעניקים לילדים.  בעידן ה'אין זמן' שבו אנחנו חיים,  ארגנו לנו אורח חיים כזה תובעני, שלא נישאר לנו מספיק זמן לגדל את הגורים שלנו. למעשה צמצמנו לנו את ההורות (זה נכון לרוב ההורים) ל-4 שעות ביממה.

כשאימא חוזרת לעבודה אחרי הלידה (ברוב המקרים הרבה יותר מוקדם מהרצוי) היא מוסרת את הילד לאימא אחרת (שקוראים לה אולי מטפלת) שגם היא מוסרת את הילד שלה לאימא אחרת (שאולי קוראים לה  גננת) וגם והיא מוסרת את הילד שלה לאימא אחרת (אולי מורה) וכו'. וכך המצע שעליו אנחנו מגדלים את הילדים שברירי, לא מספיק ולא מספק. יסודות שבריריים משליכים ומשפיעים ישירות על התפתחות ובריאות הילד.  כאשר בונים מגדל רב קומות, משקיעים הרבה תכנון מחשבה ואמצעים כדי ליצר יסודות כול כך איתנים, שיצליחו לסת את כול הקומות שיצמחו למעלה בשלום וביטחון. נוכחות הורית כמוה כיסודות בנין רב קומות,  בסיס רחב מוצק ועמוק, מאפשר גדילה בריאה וחסונה.


איך מתחילים

פגישת הכירות ראשונה.
אחרי שחת טלפון ראשונה, אנחנו מזמינים את ההורים עם הילד(ה) לפגישת הכרות אחת. לפני הפגישה מתבקשים ההורים שלא לספר דבר על הילד. גם לא את הסיבה שבגללה הם פונים. לנו מספיק שיש סיבה. פגישה ראשונה זאת מאפשרת לנו לראות את הדפוס המרכזי שמלווה את הילד(ה) את רמות הרגישות, את המערכת התחושתית, ואת יכולות הוויסות. כמובן מעל הכול בוחנים את רמת הבשלות. השכלית, הרגשית, והמוטורית. העובדה שלא יודעים כלום על הילד(ה) מחדדת את ההתבוננות, ומאפשרת לנו לראות את כל זה בצורה מהירה ומדויקת.

איך זה עובד?

ילדים:
מוזמנים לשחק בחצר בבחירה חופשית, תוך התבוננות במה הם בוחרים לשחק ובאיך שהם משחקים. ההורים נשאלים על שלבי ההתפתחות של הילד, ודי מהר ההורים מקבלים תיאור של דפוסי ההתנהגות של הילד על עוצמותיו וחולשותיו. לאחר שמקבלים מההורים אישור שאנחנו רואים את הילד הנכון עם הייחודיות הנכונה, יקבלו ההורים המלצה, מה הכי יעיל לעשות לטובת הילד(ה).
נוער:
בדרך כלל מתבגרים יתבקשו לעבור מבחן מוטורי קצר שמאפשר לנו לראות את יסודות היכולות התחושתיות מוטוריות של הילד(ה). כמו כן ישאלו מספר שאלות. לאחר מכן יוזמנו הנערים(ות) להשתמש במתקנים. ההורים מקבלים את תיאור מצבו של הנער והדפוסים שמלווים אותו. לאחר אישור ההורים  הם יקבלו פרשנות למצב הנער(רה) והמלצות של מה לעשות.
מבוגרים:
מתחילים בתשאול קצר לקבל מושג על אורח החיים של המבוגר ומעט היסטוריה. לפעמים אנחנו מציעים לעבור מבחן מוטורי קצר. בעיקר כדי להבין את מצב שווי המשקל. המנטלי, הרגשי, והתחושתי מוטורי.
משוב - במשוב יקבל המבוגר פרשנות רחבה של מצבו(ה) הנוכחי תוך שימוש בהסתכלות ייחודית שקשורה  בזכריות ובנקביות. בלי קשר להיותנו נשים או גברים רובנו פועלים בדומיננטיות אחת. או זכרית או נקבית. נטייה זכרית או נקבית (אין לזה קשר לנטייה מינית) מחביאה בתוכה דפוסי התנהגות ייחודיים שהכרות איתם מאפשרת לשנות הרגלים, ולחיות חיים יותר מודעים ויותר מדויקים.
    

המלצות אפשריות    

יש פעמים שהמצב של הילד(ה) הוא גבולי. זאת אומרת רואים חולשה אבל לפעמים מספיק שהורים יקבלו מספר רעיונות לעבודה בבית לעיתים זה מספיק.
לפעמים יעיל יותר שההורים יבואו לשיחת הדרכה, כדי להבין את התנהגות הילדים וכדי ללמוד ליצר כלים שונים ולהשתמש בהם בצורה טובה ויעילה.
לפעמים נכון לעשות איזה שהוא שינוי במסגרת החינוכית.
יש מצבים שברור שהילד(ה) או הנער(ה) זקוקים לטיפול.
אנחנו נמליץ לבוא אלינו לשווי משקל  לטיפול, כאשר נחשוב  שהטיפול יהיה יעיל עם תוצאות משפיעות ומהירות.
(בטווח של כמה שבועות מתחילת הטיפול אפשר לראות שינויים חיוביים)


טיפולים

לעבודה הטיפולית שני חלקים
הקשבה פעילה - ארגון הסביבה הטיפולית.
הקשבה סבילה - היא הטכניקה הטיפולית


בהקשבה סבילה חשובה מאוד ליצירת מרחב מסקרן, מזמין, בטוח, ואסתטי. בשווי משקל אנחנו עושים מאמצים גדולים לסקרן ולעניין. רוב העבודה הטיפולית מתרחשת בחוץ. (למעט ימי גשם) המרחב הטיפולי בנוי מכמות גדולה של מתקנים הכולל טרמפולינות, חבלים, נדנדות וסוגים שונים של גרוטאות. כל המיתקנים מפוזרים במרחב בצורה מעניינת ומזמינה, ומציבים אתגרים שונים ברמות שונות, שיכולים להתאים לכל הגילאים. בעבודה הטיפולית אנחנו מזמינים את המטופלים להיכנס למרחב הטיפולי, ולהסתקרן.

בהקשבה פעילה  הסקרנות הראשונית מאפשרת למטופל להתחבר וליצור קשר עם המרחב הטיפולי. כאן מתחיל המטפל את ההקשבה הפעילה. התפקיד המרכזי של המטפל הוא ללוות את המטופל בבחירות שלו. לפעמים צמוד, לפעמים במרחק מסוים, תמיד בערנות בסקרנות ובהקשבה. אנחנו בשווי משקל פנויים אל המטופלים ולא עסוקים בהוראות מילוליות או תרגילים או מסלולים או תחרות. התפקיד הטיפולי הוא להתחבר לעולם התכן של הילד, ודרך הבחירה המוחלטת של הילד, לייצר דו שיח, שברוב המקרים נעשה באמצעות שימוש במיתקנים ובמשחק משותף.
היתרון הגדול בהקשבה פעילה נמצא במהירות ובמדויקות שאנחנו מגיעים אל הילדים, אנחנו לא מצפים מהם דבר, ולא עסוקים במה אנחנו רוצים שהם יעשו. הם פשוט עושים ואנחנו מצטרפים. משם הדרך להשפיע על הילדים היא יותר פשוטה.

הדרכה

במהלך הטיפול יש אפשרות  לבוא לפגישת הדרכה הורית. פגישת הדרכה נערכת כאשר ההורים חווים קושי עם הילדים, (אחד או כולם) וזקוקים להבין תופעות התנהגותיות, וללמוד  להגיב  מדויק יותר עם הילדים.

מסגרת חינוכית

במידת הצורך ניתן לקיים קשר עם המסגרת החינוכית, לצורכי תאום והדרכה.